Katolsk Vision - Forum
Registrera en ny profil · Login to your account Välkommen, gäst

Kyrkoledares roll RSS Feed available

Top   #1

ElisabetA

**
Group: Members
March 5, 2010 @ 11:56 AM
Att predika evangelium i både ord och handling.

Signaturen Anneli och jag har kommit i en låst situation på vår blogg, där jag tydligen haft svårt att göra mig förstådd.
Jag skulle önska att vi fortsatte samtalet med att klargöra för varandra hur vi tänker kring ett bibelcitat (Matt 23:1-12), som jag refererade till.

Jag kommer senare (såvida Anneli inte är emot det) att lägga in hela vårt samtal från bloggen här, men de två senaste inläggen citerar jag nu:

Anneli: "Det väsentliga i mina inlägg, som jag själv ser det, var just att den text du citerade kan fungera som försvar för kyrkoledares
agerande. Faktum är att jag nog inte bara menade att du är mer överseende, dvs kan acceptera att de säger en sak och gör en annan.
Pratar mycket om kärlek men är hårda och regelstyrda t.ex.
Du har uppenbarligen även kunskaper om hur präster och andra ledare resonerar, vilket jag tycker är intressant. Anneli"

Elisabet: "NEJ, jag varken överser eller accepterar! Skulle du vilja fortsätta diskutera detta på vårt Forum, så säg bara till!"

Jag tillägger nu att jag tycker inte, som Anneli, att denna bibeltext kan tjäna som försvar för kyrkoledares agerande. Jesus säger ju att deras (kyrkoledarnas) agerande är fel och han varnar människorna för att göra på samma sätt. Detta kan jag utveckla. Och jag tycker det skulle vara intressant att höra Anneli utveckla sin tanke.

Sedan måste jag säga att jag tvärtemot vad Anneli förmodar inte har några särskilda "kunskaper om hur präster och andra ledare resonerar" och jag skulle vilja veta varifrån hon fått den tanken.

Och så till slut: Jag skulle vilja utbyta tankar med alla som vill just om detta bibelcitat, Matt 12:1-12.

Elisabet Albertsson
Reply

Top   #2

Guest
Unregistered
March 7, 2010 @ 3:41 PM
QUOTE: ElisabetA, March 5, 2010 @ 11:56 AM (view in context)
Att predika evangelium i både ord och handling.

Signaturen Anneli och jag har kommit i en låst situation på vår blogg, där jag tydligen haft svårt att göra mig förstådd.
Jag skulle önska att vi fortsatte samtalet med att klargöra för varandra hur vi tänker kring ett bibelcitat (Matt 23:1-12), som jag refererade till.

Jag kommer senare (såvida Anneli inte är emot det) att lägga in hela vårt samtal från bloggen här, men de två senaste inläggen citerar jag nu:

Anneli: "Det väsentliga i mina inlägg, som jag själv ser det, var just att den text du citerade kan fungera som försvar för kyrkoledares
agerande. Faktum är att jag nog inte bara menade att du är mer överseende, dvs kan acceptera att de säger en sak och gör en annan.
Pratar mycket om kärlek men är hårda och regelstyrda t.ex.
Du har uppenbarligen även kunskaper om hur präster och andra ledare resonerar, vilket jag tycker är intressant. Anneli"

Elisabet: "NEJ, jag varken överser eller accepterar! Skulle du vilja fortsätta diskutera detta på vårt Forum, så säg bara till!"

Jag tillägger nu att jag tycker inte, som Anneli, att denna bibeltext kan tjäna som försvar för kyrkoledares agerande. Jesus säger ju att deras (kyrkoledarnas) agerande är fel och han varnar människorna för att göra på samma sätt. Detta kan jag utveckla. Och jag tycker det skulle vara intressant att höra Anneli utveckla sin tanke.

Sedan måste jag säga att jag tvärtemot vad Anneli förmodar inte har några särskilda "kunskaper om hur präster och andra ledare resonerar" och jag skulle vilja veta varifrån hon fått den tanken.

Och så till slut: Jag skulle vilja utbyta tankar med alla som vill just om detta bibelcitat, Matt 12:1-12.

Elisabet Albertsson

Elisabet,
Jag tycker att du gör den här diskussion onödigt komplicerad. Du föreslog en text ur Matteusevangeliet som meditation och jag undrade och undrar vad du anser att man kan få ut av den texten. Förklara det och vi har kommit långt.
Uppenbarligen var min gissning att du tyckte att man skulle inspireras till större fördragsamhet med mindre fullkomliga präster, biskopar osv. fel. Du tyckte heller inte att texten kunde användas som försvar av prästerna själva.
Dessutom är jag ingen signatur utan mig själv. Signaturer är för ynkryggar.
/Anneli
Reply

Top   #3

ElisabetA

**
Group: Members
March 7, 2010 @ 8:56 PM
Anneli,

Först och främst förlåt att jag nämnde ditt förnamn som signatur. Det hade jag ju fel i och det var slarvigt gjort av mig.

Du tycker jag komplicerar texten. - Och jag som tyckte det var du som komplicerade den! :-) Då är det bra om vi kan berätta hur vi tänker kring den här bibeltexten.
Jag tycker det är intressant att få ta del av hur andra tänker.

Jag ger texten Matt 23:1-12 en gång till här:
“Sedan talade Jesus till folket och sina lärjungar och sade:
“De skriftlärda och fariseerna har satt sig på Moses stol. Gör därför allt vad de lär er och håll fast vid det, men handla inte som de gör, för de säger ett och gör ett annat. De binder ihop tunga bördor och lägger dem på människornas axlar, men själva rör de inte ett finger för att rätta till dem. Allt vad de företar sig gör de för att människorna skall lägga märke till dem. De skaffar sig breda böneremsor och stora manteltofsar. De tycker om att ha hedersplatsen på gästabuden och sitta främst i synagogan, och de vill bli hälsade på torgen och kallas rabbi av alla människor. Men ni skall inte låta er kallas rabbi, ty en är er läromästare och ni är alla
bröder. Ni skall inte kalla någon här på jorden för er fader, ty en är er fader, han som är i himlen. Inte heller skall ni låta er kallas lärare, ty en är er lärare, Kristus. Den som är störst bland er skall vara de andras tjänare. Den som upphöjer sig ska bli
förödmjukad, och den som ödmjukar sig ska bli upphöjd.”

Därefter frågar jag: Hur ser det ut i dag cirka 2000 år efteråt?

Jag tycker att den bild man får av hur det kunde vara på Jesu tid går att likna vid hur det ser ut i dag. De skriftlärde och fariséerna, de grupper som lärde ut lagen och Guds ord om rättvisa, barmhärtighet och trohet, lever inte som de lär påpekar Jesus. På andra ställen i kapitlet läser vi att han kallar dem hycklare. Därför säger Jesus till folket: Gör allt vad de lär er och håll fast vid det (dvs håll fast vid Guds ord, ) men handla inte som de gör (skilj på sak och person) - Och så får vi reda på vad de gör, som folket alltså inte ska handla efter: bl a Lägger de tunga bördor på människors axlar, skaffar sig breda böneremsor mm, vill sitta främst, ha hedersplatsen, vill att folk ska lägga märke till dem, vill bli kallade rabbi...

Om vi nu jämför och ser på pompan och ståten i dagens kyrkliga hierarki, och ser hur dagens skriftlärda kan agera svekfullt i det de skuldbelägger, dvs lägger tunga bördor på folk på olika sätt (t ex tänk på olika övergrepp med mera) så är det lätt att se liknelsen. Främst tänker jag på Vatikanen, och ämbetsmännen närmast påven, men även många andra kyrkoledare överallt i kyrkan. Märk väl nu, jag menar inte alla. Det finns ju undantag.

Jag kan inse att inte mycket har förändrats på 2000 år, och jag påpekar att vi har lång väg kvar att gå tills vi helt kan ta till oss Guds ord som Jesus förklarar för oss i evangeliet.

Ja, så reflekterade jag inför meditationstexten. Det kan vara uppåt väggarna galet. Säkert finns flera tolkningar med nya infallsvinklar - det är det som gör det intressant och berikande med bibelstudium, tycker jag. Hur tänkte du?

Elisabet
Reply

Tags:

Quick Reply Add Reply New Topic