Katolsk Vision - Forum
Registrera en ny profil · Login to your account Välkommen, gäst

Transsexuell vägrad operation RSS Feed available

Sidor: « Första234

Top   #31

gert

**
Group: Moderators
April 15, 2008 @ 9:22 PM
Vänner,

nu tänker jag vara extremt enkel. Om könsidentiteten är ett orubbligt hinder i en människas liv och om ett byte av könsidentitet - inklusive operation - kan göra livet något mera uthärdligt, kanske till om med skänka en smula lycka, vad finns då för anledning att säga nej?
Varför över huvud taget lägga moraliska synpunkter på detta?

Gert Gelotte
Reply

Top   #32

Agneta

**
Group: Avslutade
April 17, 2008 @ 3:14 PM
QUOTE: gert, April 15, 2008 @ 9:22 PM (view in context)
Vänner,

nu tänker jag vara extremt enkel. Om könsidentiteten är ett orubbligt hinder i en människas liv och om ett byte av könsidentitet - inklusive operation - kan göra livet något mera uthärdligt, kanske till om med skänka en smula lycka, vad finns då för anledning att säga nej?
Varför över huvud taget lägga moraliska synpunkter på detta?

Gert Gelotte

Kul Gert, du ger dig inte!

Tillåt mig då oxå att vara extrem enkel. Min tro är sådan att jag tror på en Skapare som skapar liv och att Skaparen vet vad Han föder som Liv. Vi föds med de förutsättningar som Skaparen önskar oss att ha och leva med/komma till högre insikt med. Det är upp till oss att förvalta den kropp som Herren ger som inträdesbiljett. Om vi kan korrigera en nyfödd eller en vuxen som har medfödda fysiska "fel" så ska vi göra det och om vi kan medicinskt eller terapeutiskt hjälpa människor psykiska sjukdomar så ska vi göra det. När det gäller könsbyte så vill jag fråga dig Gert och bli inte arg... men det gick en dokumentärfilm för något år sedan som berättade om självstympare. Dessa människor kände att de var födda med ett ben för mycket trots att de hade de sedvanliga två och de blev, menade de, inte lyckliga som människor förrän läkare hade amputerat ett av benen. Jag kan inte låta bli att fråga mig: vad är detta? Och vem av oss kan anse oss förstå olikheterna i den olycklighet dessa två grupper människor säger sig ha: de som vill ha könsbyte och de som vill ha bort ett ben eller en arm? Gör vi det inte verkligt krångligt för oss själva som troende om vi vill korrigera kirurgiskt "en känsla"? Må så vara en djupt olycklig känsla.
För mig är moraliska synpunkter inte det essentiella utan tron på Guds allsmäktighet som Skapare och att vi inför detta faktum ödmjukar oss.
Agneta
Reply

Top   #33

Guest
Unregistered
December 15, 2008 @ 4:44 PM
Hejsan!
Könsidentitet är något man "begåvas" med. Denna kan dock störas av en mängd orsaker, som påverkar identitetens samstämighet med den kropp man också "begåvas" med. Tex finns miljöpåverkan, förorsakad av människan. Modern forskning har visat att transsexuellas hjärnor har en identitet samstämmig med det motsatta (friska) könet. Man har tex funnit genetiska likheter hos det transsexuella som stämmer med det motsatta könet. Det betyder att "jaget" dvs identiteten inte är "hemma" i den kropp man har som transsexuell. Låt oss handla och agera utifrån det kristna kärleksbudskapet och ge dess få människor ett värdigt liv!

Sara
Reply

Top   #34

gert

**
Group: Moderators
December 16, 2008 @ 11:15 PM
Sara,

precis vad jag också tycker.

Gert Gelotte
Reply

Top   #35

Guest
Unregistered
June 2, 2010 @ 12:16 AM
Några tankar i natten..

Ursäkta min senfärdighet, men det var först nu jag såg denna debatt.. Till att börja med är Aspbergers syndrom INTE en sjukdom!! Lika lite är det ett handikapp!! Det är ett neurologiskt funktionshinder!!
När det gäller "könsbyte" kan det göras utifrån två aspekter. Dels känslan av att vara född i fel kön, men kroppen kan också vara missbildad och/eller det är svårt att säga om det är en flicka eller pojke. Dessa kallades förr för hermafrodit, men heter nu intersexuella. Tyvärr har läkarna en tendens att operera spädbarn direkt, men hur kan läkarna veta om barnet känner sig som flicka eller pojke? Ni kan ju fråga Marie Lennerljung i Ängelholm hur hon kände det.. Även om hon påstår att hon fött barn..
Kanske ni har hört talas om tragedin David i USA? För att korta historien något.. Två judiska tvillingpojkar föds. Vid omskärelsen av den ena är brännjärnet för varmt och han får en missbildad penis. Då bestämmer läkarna att operera om honom till flicka och föräldrarna ska även uppfostra honom till flicka. Men när "hon" växer upp, känner hon att något är fel och byter kön tillbaka till man, men efter en jobbig skilsmässa tar han livet av sig. Kort därefter tar även hans tvillingbror livet av sig.
Detta visar att könet sitter i hjärnan och inte mellan benen enligt min åsikt.
Ja, vad Jesus hade sagt.. "Det finns sådana som är utan kön från födseln och sådana som av människor har berövats sitt kön och sådana som själva har gjort sig könlösa för himmelrikets skull. Den som kan må tillägna sig detta." Matt. 19:12; Bibel 2000
Dessutom ska det tempel som är kroppen vårdas.. Och hur går det att älska sig själv om kroppen ser ut på ett sätt och upplevelsen av den är på motsatt sätt?? I så fall går det att ta livet av sig, men tidigare sågs självmord som en synd.. Tack för ordet!
Reply

Top   #36

Guest
Unregistered
June 2, 2010 @ 12:23 AM
Tycks ha blivit nåt fel.. Och nu kan jag inte radera två av mitt inlägg..
Reply
Sidor: « Första234

Tags:

Quick Reply Add Reply New Topic