Katolsk Vision - Forum
Registrera en ny profil · Login to your account Välkommen, gäst

Europarådet tar ställning för aborter RSS Feed available

Top   #1

Irene

Group: Members
April 17, 2008 @ 6:41 PM
Europarådet tar ställning för aborträtt

"Europarådets parlamentariska församling har antagit en resolution som uppmanar rådets samtliga medlemsländer att avkriminalisera abort. Länderna uppmanas också garantera kvinnors rätt till lagliga och säkra aborter."

"Det är tråkigt att en positiv syn på abort tar sig allt längre in i maktens korridorer, skriver den svenska organisationen Ja till livet i en kommentar."

Läs hela artikeln i Kyrkans Tidning idag 17 april 2008

http://www.kyrkanstidning.se/nyheter/europaradet_tar_stallning_for_abortratt_0_5159.news.aspx

Som replik till Ja till livet skulle jag vilja anföra att avkriminalisering av abort är en juridisk fråga och inte på något sätt hindrar att den moraliska diskussionen om abort fortsätter och till och med intensifieras i varje samhälle.

Att förespråka avkriminalisering av abort behöver inte vara liktydigt med att ha en "positiv syn på abort". Fritt fram för abortförbyggande åtgärder som inte på något sätt står i motsatsförhållande till en avkriminalisering.

// Irène
Reply

Top   #2

Krister

**
Group: Administrators
April 19, 2008 @ 9:20 AM
[quote pid=410 author=Irene date=1208454061]
---

Som replik till Ja till livet skulle jag vilja anföra att avkriminalisering av abort är en juridisk fråga och inte på något sätt hindrar att den moraliska diskussionen om abort fortsätter och till och med intensifieras i varje samhälle.

Att förespråka avkriminalisering av abort behöver inte vara liktydigt med att ha en "positiv syn på abort". Fritt fram för abortförbyggande åtgärder som inte på något sätt står i motsatsförhållande till en avkriminalisering
// Irène

Jag instämmer; det är viktigt att hävda att den moraliskt riktiga och nödvändiga avkriminaliseringen inte står i motsättning till det moraliska hävdandet att abort är fel i den meningen att den utsläcker mänskligt liv i vardande. Att sedan också fostrets rättigheter – t ex att inte vara en strikt del av kvinnans kropp – måste finnas i juridisk form, även i ett pluralistiskt samhälle – blir för mig ett problem hur detta skall göras.

Bra artikel av KT, men jag saknade en referens till det fulla uttalandet av ”Ja till livet”.

Krister Janzon
Reply

Top   #3

Zealous Zeth
Crusader
*
Group: Members
December 26, 2008 @ 6:32 PM
*raderad*
Reply

Tags:

Quick Reply Add Reply New Topic